Sommerturen 2020 til Hitra ble en positiv opplevelse. Været ble stadig bedre. Det ble forhold for bading. Og landskapet var overraskende syden-aktig!
Planlagt periode: lør 11-fre 17 juli 2020
Planlagt sted: Valslag (fastlandet) - øst- og nordkysten av Hitra - Hammarvika (Frøya)
12 deltakere inkl to turledere (Arne Røyset og Frode Vassenden). Erfarne padlere bortsett fra én som var fersk men likevel stødig.
Lørdag 11/7: Avlyste starten fra Valslag pga for mye vind til kryssing av Trondheimsleia, og fordi det var meldt regn både lørdag og søndag.
Søndag 12/7, Sandstad-Utsetøya: Fremdeles for mye vind for behagelig kryssing av Trondheimsleia. Startet søndag kl 1230 på Sandstad båtforening istedet. Fint å sjøsette, toalett, nær bussholdeplass, og god parkeringsplass (avtalte med båtforeningen). Sørvest vind 6-7 m/s ga fin vind i ryggen og duvende med-sjø. Padlet uten annet enn drikkepauser og en seigmannpause til Utsetøya. Slo leir på Utsetøya. Valgte den lille nordlige bukta, men så etterhvert at vi burde valgt den store, sørlige. Den var større, tørrere, hadde bedre badestrand og var mer idyllisk. 12 km, 2:45 t.
Mandag 13/7, Utsetøya-Kalvøya (Knarrlagsundet): Slutt på regnet, lite vind, så vi gjorde en 4 km fjordkryssing nordover mot Fjellværøya for å runde den på utsida. Skikkelig havutsikt der. Nydelig lunsjeplass ved Gullholmen. Etter lunsj var det så fint vær og så fin skjærgård at vi tok en ekstrarunde mellom øyene på vei til Knarrlagsundet. Der fortøyde vi båtene på innsida av småbåthavna og gikk i land for å kjøpe is. Idyllisk plass! Så tok vi de siste par kilometrene til leirplassen. Planlagt leirplass på Torsøya var fin men litt trang, så vi campet heller på naboøya Kalvøya. Tørrfallet foran stranda var ikke noe problem med vår ankomst og avreisetid. Vi fyrte bål, Ulf bygde en installasjon, og vi så på solnedgangen fra toppen. 19.5 km, 7:10 t
Tirsdag 14/7, Kalvøya-Skarvøya (ved Dolmøya): Passasjen av Tistillen var var litt værutsatt, men med 5-6 m/s nordøst medvind tok vi sjansen, og vi fikk en fin tur. Beinstrekk i sydenstranda ved Skjelholmen midt på. Lunsj på nordsida av Dolmsundet ved Flesa-fyret. Passerte Dolmsundet. Det var litt strøm under den gamle brua. Vi handlet middag og fylte vann på butikken på Melandsjøen. Så gled vi rolig til leirplass på fantastiske Skarvøya. Husrester viste at det hadde vært jorder der, og de var ideelle for telting. Gresset var velpleid av villsau. 23.5 km, 7:50 t.
Onsdag 15/7, liggedag på Skarvøya: Snirklepadling til Bahamas-strand på ytre Lyngværet. Alle lunsjet, noen badet og noen padlet videre til Snotorp for en kaffe. Fisken bet på Lyngværflua og ved Brannsnåsøya, og der så vi også fem ørner samtidig. Svabergmiddag om kvelden, og til slutt en topptur for å se på solnedgangen. 14 km, 6:40 t
Torsdag 16/7 Skarvøya - Trøa (Dolmsundet) - hjem: værmeldingen onsdag kveld tydet på finvær torsdag og regn fredag. Da valgte vi å avslutte turen på torsdag med å padle østover til bussholdeplass langs FV 714. Tett tåke torsdag morgen (ikke meldt) gjorde at vi valgte å følge nordsida av Dolmøya i stedet for å krysse Frøyfjorden (som var plan A). Tåka lettet etterhvert, og vi fikk en fin lunsj i sola på et svaberg ved Tennskjæret. Men havtåka kom sigende i løpet av lunsjen, og kryssing av Frøyfjorden ble helt uaktuell. Vi gikk for plan B som var å padle rundt østenden av Dolmøya og til Trøa i Dolmsundet. Det ble spennende navigering i tett skjærgård i halvgjennomsiktig havtåke. Ingen som prøvde å følge med på kartet kunne unngå å bli imponert av Arne Røysets stødige navigering fra stein til stein og holme til holme i tåka. Ved Trøa var det en sandstrand rett ved offentlig vei, 1 km å gå til FV 714 og bussholdeplassen Stråmyra ved Åsvang. Sjåførene tok 420-bussen til Sandstad og hentet bilene. 16 km, 5:40 t
Læringspunkter
-
Stigning i været var et stort pluss
-
Terrenget var helt nydelig, med svaberg, sydenstrender og veksling mellom lune sund og utsikt mot åpne havet. Så kort å kjøre, så behagelig å padle, og likevel så fint!
-
Padleprogrammet var så rolig at det ble tid til beinstrekkpauser, rause lunsjer og is-shopping underveis. 5 km/t hastighet under padling, 8 km pr økt. I snitt 18 km pr hele dag var en passelig padleambisjon som ga rom for kos og sosial omgang.
-
Identifisering av pauseplasser og overnattingsplasser pr flyfoto (kart.finn.no) var vellykket.
-
Mange i gruppa hadde kart og flere var involvert i navigeringen. Det var positivt for både turledere og deltakere.
- Nok en gang viste det seg å være nyttig å ha en god plan B.
Flere bilder: https://photos.app.goo.gl/FG1Rr1RuPU3Rdecv8
Kart med leirplasser: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1V3YYRpmhlpLrMBZkjn4IcPCeUV1WGiPt&usp=sharing