Sula ligger i havet langt utafor Frøya, så langt ute at ingen skulle tro at det går an å bo der, enn si padle. Men det er en fantastisk skjærgård der fordi havet er grunt. Det kalles støvelhav av båtførere, og det er ikke godt ment. For kajakkpadlere byr Sula på store muligheter, både skjermet og eksponert. Nest etter været er største risiko å rote seg bort. Dit hadde TKK en klubbtur som viste seg å bli riktig vellykket!

Tidspunkt: 1-3 juli 2015

Deltakere: 7 kvinner og 9 menn

Turansvarlige: Reiseleder Frode Vassenden, turansvarlig/HMS Trine Bjørhusdal, ruteplanlegger Arne Røyset

Turbeskrivelse

Dette var en kategori 3-tur, med krav til å beherske 10 m/s vind, endel bølger, og 20 km padleturer.

Det var først tenkt at alle skulle ta ferge fra Nord-Dyrøy på Frøya til Sula. Det tar 3 timer å kjøre fra Trondheim til fergeleiet, og ferga tar 1,5 timer og er innom Mausundvær. Ferga er lita (15 biler), og køen kan bli lang så en må regne med å møte opp en time før avgang. Vår tur valgte å splitte seg, og noen ferjet og noen padlet over til Sula.

Kart og GPS-spor nederst i rapporten

Fredag: 10 stykker ville prøve å padle fra Nord-Dyrøy til Sula. Vi startet fra byen kl 12, begynte å pakke kajakk kl 15, og sjøsatte fra noen fiskebåtflytebrygger kl 16. Vi brukte en time ut til siste holme før fjorden for å kjenne på bølger og vind før vi valgte mellom kryssing av fjorden eller retur til fergekaien for å 1955-ferga utover. Med meldt vind på 10 m/s på tvers hadde vi nok ikke krysset, med det var ikke mer enn 6 m/s målt i kajakken og 6-7 på målestasjonen på Sula (sjekket på nett), og bølgene var greie, så vi kjørte på og var over til Klauvholmen på 30 minutter (2.4 km). Turen derfra inn til Sula var ren kosepadling, i litt medvind og lite bølger. Og så så vi sel, ørn og oter! Vi ankom Sula gjennom den lange smale kanalen og havna, plukket opp husnøkkelen på Terna Pub, la kajakkene ved naustet som hørte til fyret, og sjekket inn på Fyrmesterboligen.

De som tok ferga over startet fra byen kl 16, og alle de tre bilene våre kom med på ferga. Men ferga var full, og en bil ble stående igjen. Alle møttes på Fyrmesterboligen til en øl, oppredde senger og en god natts søvn.

Lørdag: Tur til Mausundvær. Alle på vannet kl 10, været var rolig nesten uten vind. Vi la av gårde nordøstover i den åpne skjærgården, forbi Oterholman, Geitskjæra og Geitungan. Det føltes som innaskjærs, med masse holmer og smale sund å se på, men rett utafor lå åpne havet. Første matpause hadde vi på Steinnesa (vi kjørte Arne/Frode sitt skjema med liten drikkestopp hver halve time og mat på land annenhver time, det garanterer blide og utholdende turdeltakere!)

Deretter gikk turen via Vanskaptskjæra til Mausundvær. Der er det en idyllisk havn med vakre brygger i et smalt sund, butikk og to spisesteder. Der ble det fiskeburger på Havna Kafe på enkelte, og is på alle. Akkurat denne lørdagen var det spel i Mausundvær, "Oda fra havet", med havna som bakteppe på scenen. Vi begynte å padle igjen akkurat idet spelet startet, og var i ferd med å gli elegant inn på scenen med fargerike kajakker da vi ble stoppet av veivende og hoiende produsenter og skuespillere.

Returen gikk via Bogøyvær. Det var et partysted med live-musikk og digre day-cruisere. Merkelig sted. Etter 32 km og 9 timer var vi tilbake på Sula. Da smakte det godt med Frodes heldagsstekte villsau fra Dalpro på Hitra (30 min på 250 C under frokosten, resten av dagen på 75 C dekt av alufolie, rotgrønnsaker bakt i 40 min), snaps laget med einerbær fra Sørsula plukket på forrige Sula-tur, og med Anne og Påls Raspberry cranachan trifle til dessert.

Søndag: Siste dagen var igjen på vannet kl 10. Tolv stykker padlet Sulfjorden, mens fire padlet en tur i nærområdet før de tok 1450-ferga.

Nærområdeturen  begynte med å padle ut fra Sula havn gjennom Rævholet, før de gikk i krinkelkroker vestover til Sørsula og tilbake (7 km). Alle vår folk kom med ferga fra Sula, men den var helt full og en bil stod igjen (samme som på fredag...)

Fjordkryssingen gikk langs en sørlige rute (18 km, 5t40m), med selve kryssingen fra Hingsholmen til Lyngværet (3 km, 40 min). Kryssing ble besluttet på Hingsholmen etter at vi så at vinden var mye svakere enn varslet (5 m/s imot meldt 10), og det nesten ikke var bølger. Alternativet hadde vært å padle tilbake til Sula og ta ferga. Etter matpausen i Lyngværet blåste det imidlertid opp, kanskje 9-10 m/s, og det gjenstod fremdeles 2.5 km i åpent område. Det ble mye bølger i medvind, litt skepsis til å begynne med, men store smil etterhvert! Igjen ga målestasjonen på Sula god info (6-7 m/s da vi krysset Sulfjorden, og 12 m/s etter matpausen på Lyngværet). Til slutt møttes alle ved fergekaien, og turen var over(joda, det ble burger på Fillan helt til slutt...).

Kommentarer: Turen var begrenset til 16 personer pga antall senger i Fyrmesterboligen. I ettertid så vi at også fergekapasisteten var en utfordring, og at vi kunne fått problemer hvis padlerne måtte snudd. Vi hadde spurt skipperen på forhånd om vi kunne tatt med bare kajakkene ombord i ferga, men det ville han ikke love, han prioriterte biler og var også bekymret for sjøsikring. For å omgå dette hadde vi tatt med klubbens kajakkhenger som vi kunne brukt til å få med alle kajakkene. Vi tenkte også på andre reserveløsninger ved full ferge, som telt og leid båtskyss, men vi fant ikke noe robust. Dette var et stort stressmoment for turarrangørene. Ei anna helg uten spel, utafor sesongen ville fergetingene vært et mye mindre problem. Men det er sikkert lurt å ta med hengeren uansett.

Det er noe båttrafikk enkelte steder rundt Sula, med både ferge, hurtigbåt og fritidsbåter. Spesielt mellom Sula og Mausundvær var det endel trafikk på lørdag, og der var det også litt uoversiktlig mellom holmene. Arne styrte padleformasjonene med bestemt hånd, og deltakerne fortjener honnør for disiplinert gruppepadling når det var nødvendig. Ellers fungerte det godt med fast-makker-padling med to definerte padlere først og to bakerst

Fjordkryssingene gikk veldig greit fordi været var så mye roligere enn meldt. Dette måtte vi ut i fjorden for å se. Vi hadde antakelig ikke startet på kryssingen hvis meldingen hadde slått til. Men det var også en god trygghet i at rutene var veldig gjennomtenkte. De tok hensyn til vind og bølgeretning, unngikk båtleier, og unngikk grunner midtfjords som kunne gi strømsjø. Dessuten var de laget slik at det var mulig å returnere trygt til fergeleiet hvis vi avlyste kryssingen på siste holmen.

Fyrmesterboligen innfridde alle forventninger. Vi leide hele huset (16 sengeplasser, 650 kr pr person for hele helga). Tre bad, to kjøkken med komfyr og nok dekketøy (men med sløve kniver..) Det kan anbefales!

Padling i området rundt Sula var helt fantastisk. Det egner seg også til nybegynnere fordi det er så mange muligheter for skjermet padling i sund og mellom holmer. Jeg tror de fleste nybegynnere vil få åndenød, ihvertfall de som bare er vant til Munkholmen som eneste skjær. Men det må være flo hvis en skal padle skjermet! Mange av kanalene og sundene går tørre på fjæra, og da kan en bli nødt til å padle mer eksponert for å komme forbi.