Selv om vi i liten grad har vært utsatt for ulykker må vi innse at havpadling på alle nivåer vil inneholde et risikoelement. I denne forbindelse utvikler og vedlikeholder vi et sett med formaninger, regler eller instrukser for aktører på forskjellig nivå. Nedenfor gjengis de oppfordringer vi har både til klubbens ordinære medlemmer og til hvem som helst ellers som er innom disse sidene.
Klubbens aktivitetsledere gjennomgår forøvrig et solid kursopplegg. Dette innebærer at sikkerheten regnes som godt ivaretatt både på grunnkursene vi tilbyr og på klubbens organiserte turer.
Når du leser dette så husk at det viktigste tross alt er å ha en meningsfylt fritidssyssel, og at reglene ikke er ment å være til hinder for dette.
Padlevett
- Bruk padlevest. Det finnes få situasjoner hvor padling uten vest kan forsvares. Gjør vesten til en selvfølgelig del av bekledningen.
- Vær synlig, men ikke stol på at du blir sett. Bruk farger som synes. Vær likevel oppmerksom og opptre defensivt. Det nytter lite å ha rett om man ikke blir sett.
- Vær bevisst egne ferdigheter. Bruk padlestigen. Padlestigen er gjengitt her. Denne gir enkle regler for hva man bør tillate seg på et gitt nivå. Likevel, du må selv vite hva akkurat du kan mestre. Si alltid i fra om du nærmer deg en grense.
- Les værmeldingen. Respekter vær og farvann. Man er utsatt i en kajakk, og man blir liten når det blåser opp. Kulde og motvind kan tappe krefter. Værmeldingen stemmer ikke alltid, men den er et godt utgangspunkt.
- Kle deg etter vanntemperaturen. Spør deg selv hva konsekvensen blir om du havner i vannet eller om du må padle med våte klær. Kle deg etter det.
- Vær godt rustet, selv på korte turer. Ha alltid med redningsutstyr som pumpe og årepose. Ta med deg litt ekstra klær og mat i en vanntett pose. Resten avhenger av turen du skal på.
- Informer andre om turplanene. Gjør det til en vane å fortelle andre hvor du drar og hvilken tidsramme du har. Unngå deres bekymring ved å holde deg til planen.
- Vær sosial. Hold oversikt og pass på alle. Det er tryggest å padle sammen med andre. Sjekk regelmessig at alle er med. Se etter tegn til tretthet eller nedkjøling. Si selv i fra om du blir usikker, trett eller kald.
- Hjelp til med å holde gruppen samlet. Hold deg nær nok gruppen til å kunne kommunisere. Vær lojal mot turleder og utnevnte hjelpere.
- Vær et forbilde. Jo mer erfaring du har jo viktigere er det å være et godt eksempel. Det nytter lite med regler om ikke gode forbilder viser hvordan de følges i praksis.
- Her er et eksempel på defensiv opptreden som nevt i padlevettregel 2...
Versjon: 02.02.2013
Om Aktiviteten.
Rull & Tull er åpen for alle medlemmer av TKK med Grunnkurs Hav eller tilsvarende kompetanse. Rull & Tull arrangeres på Skansen, kl. 18:00 fredager i perioden april-oktober. Innkalling skjer pr. mail og på facebook. Målet er rulletrening, trening på redningsøvelser og annet tull man kan finne på.
Trondheimsfjorden kan være kald, det kan blåse fort opp. Det kan skje at du eller en du padler sammen med går rundt en dag, selv om dere er aldri så erfarne. Da gjelder det at kameratredning og egenredning sitter slik at det går fort å få den uheldige opp av vannet. Spesielt hvis vedkommende ikke padler med tørrdrakt. Redningsteknikkene må repeteres for at de skal fungere når det gjelder. Redningsteknikker må repeteres minimum én gang pr. år, helst oftere.
Rull&Tull er en glimrende anledning til å trene på redning. Rull&tull er ikke et arrangement utelukkende for erfarne padlere som kan å rulle. På Rull&Tull kan alle møte opp for å trene redning eller rulle. Det er også en fin anledning til å trene på f.eks. svingteknikk eller kanting. Kanskje du har lyst til å se om du får til et stunt du har tenkt på, f.eks. å bytte kajakk med en annen eller å stå i kajakken? (Klarer du det ikke, så blir det trening på egenredning eller kameratredning i stedet).
Rull&Tull er ikke et organisert kurs, men en uformell sammenkomst. Deltagere må vise litt initiativ, trenger man instruksjon, så spør om hjelp. De fleste vil mer enn gjerne hjelpe. Og husk, vi kan alle bidra, så selv om man ikke er så dreven, så kan man hjelpe en annen med å trene på kameratredning.
Rull&Tull foregår enten på utsiden av moloen på Skansen (for de som er skeptisk til å gjøre dette på dypt vann, så kan det beroliges med at det faktisk er en strand der hvor en kan stå ved siden av kajakken og hjelpe hvis det trengs), eller i Ilsvika, litt avhengig av været.
Alle havpadlere i TKK oppfordres til å ta seg en tur eller flere innom Rull&Tull på fredager i sommerhalvåret (vi holder stort sett på fra april til oktober). Det er faktisk gøy, men husk bekledning som gjør at en ikke begynner å fryse for fort. Deltagere trenger ikke tørrdrakt, selv om det er det mest behagelige. Det fungerer med våtdrakt, gjerne med ull under, også, og vi er nært klubblokalene, så det er fort gjort å komme seg i hus og en varm dusj om det trengs.
Følgende gjelder:
- Innkalling av Rull og Tull skjer på TKK's facebook-gruppe
- Avplask kl. 18:00
- Alle har i utgangspunktet ansvar for egen sikkerhet
- Alle har et kollektivt ansvar for gruppens sikkerhet:
- Erfarne har naturlig nok et noe større ansvar enn nybegynnere
- Snakk med deltagere som er dårlig rustet eller har problemer
- Følg med de rundt deg i gruppen
- Den som forlater gruppen for å avslutte eller padle seg en tur skal informere de gjenværende om hva de gjør.
Unntak fra påbud om redningsvest
Vi har unntak fra påbudet om redningsvest på Rull & Tull hvis de følgende kriterier er oppfylt:
- Deltagere uten redningsvest bruker tuilik, og
- rull og Tull arrangeres nært land utenfor moloen på Skansen eller i Ilsvika, og
- det er minimum 3 deltagere på Rull & Tull, og
- minimum en av deltagerne er Aktivitetsleder
Dette er i henhold til forskrift. Se også http://padling.no/norges-padleforbund/generelt-vestpaabud/
Risikoanalyse for Rull og Tull
Risikofaktorer
Fysisk skade, Drukning, Hypotermi, Sykdom/medisinsk tilstand
Årsaksfaktorer og tiltak
Person | Utstyr | Miljø | |
---|---|---|---|
Årsaksfaktorer |
|
|
|
Forhåndsregler - normale tiltak |
|
|
|
Tiltak ved uhell/ulykke/nødsituasjon
Få padler på land. Utøv førstehjelp. Ved alvorlig nødsituasjon, kontakt hjelp:
Medisinsk hjelp: 113
Politi: 112
Redningsskøyta: 911 44 470
Ved ulykke eller nestenulykke, informer alltid leder/nestleder eller annet styremedlem i TKK. Henvis eventuelle journalister til leder av TKK.
Relevant utdanning | NPF Grunnkurs Hav |
Krav til kompetanse | Godkjent NPF Grunnkurs Hav eller tilsvarende |
Anbefalt tilleggskompetanse | Oppdatert førstehjelpskurs |
Fellespadling er dagsturer fra Skansen åpen for alle deltagere med godkjent padlekompetanse (Grunnkurs Hav eller tilsvarende). Turene går normalt med utgangspunkt fra Skansen.
Revisjon 02.02.2013
Om Aktiviteten
Søndag er det fellespadling beregnet på alle medlemmer i TKK - nybegynnere som erfarne. Da møtes vi på Skansen og er klar til å dra ut klokken 1200. Vi padler dit vær og deltagernivå tillater. En typisk tur kan gå til Munkholmen eller Sponhuset. Søndagspadling går hver søndag hele året, nesten uten unntak (sist avlysning var vinteren 2009/2010). Andre fellespadlinger er Fullmånepadling, Adventspadling, Frokostpadling, Onsdagspadling. Disse annonseres ved behov av enkeltmedlemmer som tar initaitiv via mail og/eller på klubbens facebook-gruppe.
Følgende gjelder:
- Avplask er tidspunktet for avgang fra Skansen (12:00 for søndagspadling). Da skal man være klar på vannet til å padle.
- Alle har i utgangspunktet ansvar for egen sikkerhet.
- Alle har et kollektivt ansvar for gruppens sikkerhet.
- Erfarne har naturlig nok et noe større ansvar enn nybegynnere.
- Snakk med deltagere som er dårlig rustet eller har problemer.
- Følg med de rundt deg i gruppen.
- Før avgang blir gruppen enig om en eller flere (avhengig av størrelsen på gruppen) som holder oversikt over antallet i gruppen:
- Den som forlater gruppen for å avslutte eller padle seg en tur skal informere de gjenværende om hva de gjør.
- De som slutter seg til gruppen på et senere tidspunkt skal tilkjennegi at de slutter seg til.
- Hvis gruppen splittes (f.eks. hvis en del vil padle tilbake via Munkholmen), gjelder det ovennevnte
Hurtigbåtene
Hurtigbåtene har en hastighet på 20-37 knop. Derfor skal kryssing av hurtigbåtenes trasé skje ved Ravnkloutløpet.
Risikoanalyse for Fellespadling Hav
Fysisk skade, Drukning, Hypotermi, Sykdom/medisinsk tilstand
Årsaksfaktorer og tiltak
Person |
Utstyr |
Miljø |
|
Årsakfaktorer |
|
|
|
Forhåndsregler - normale tiltak |
|
|
|
Tiltak ved uhell/ulykke/nødsituasjon
Få padler på land. Utøv førstehjelp. Ved alvorlig nødsituasjon, kontakt hjelp:
Medisinsk hjelp: 113 , Politi: 112
Ved ulykke eller nestenulykke, informer alltid leder/nestleder eller annet styremedlem i TKK. Henvis eventuelle journalister til leder av TKK.
Relevant utdanning | NPF Grunnkurs Hav |
Krav til kompetanse | Godkjent NPF Grunnkurs Hav eller tilsvarende |
Anbefalt tilleggskompetanse | Oppdatert førstehjelpskurs |
Merknader |
|
Havnesjefen har bedt om at vi padlere holder en sikkerhetsavstand på 100m til cruiseskipene. Kartskissen viser sånn omtrendt hva det vil innebære.
Begrunnelsen for sikkerhetsavstanden er todelt: a) terrorfare for skipet med uautorisert trafikk i nærheten (ISPS-krav), og b) en fare for sikkerheten til padlere når cruisebåter plutselig skal legge fra kai (propellstrømmer, påkjørsel, ..)
Området innafor cruisebåten og under cruisekaia er innafor enhver rimelig sikkerhetsavstand, og det må ikke forekomme. Det er spesielt farlig under kaia når sidepropelllene kjøres.
Det er vanskelig å estimere hva 100m er på sjøen, så et forslag til kurs østove kan værer: Padle fra lykta ved Ravnkloutløpet mot Munkholmen til du har spissen på Pir I og lykta ved utløpet av Nidelva på linje, deretter følger du den linjen østover. Da skulle avstanden til cruiseskipene være ok med god margin. (Alternativt kan man legge kursen om Kanalen og elva).
Hvordan unngå hurtigbåten når du skal til Munkholmen?
Det går hurtigbåt til Brekstad++ og til Vanvikan, og de har litt forskjellig rute på fjorden, men alle går mellom Trolla og Munkholmen. Ute på fjorden kommer de så raskt at kajakkpadlere ikke har noen mulighet til å komme seg unna hvis det er fare for kollisjon. Dessuten er vi så godt som usynlige for skipperne. Den eneste plassen hurtigbåtene går seint nok til at vi klarer å hanskes med den er i utløpet fra hurtigbåthavna, og der og bare der skal vi krysse leia deres.