For tredje gang ble det gjennomført nybegynnertur til Knarrlagsund med base på Kvitbrygga.

Vi var totalt 16 deltakere inkludert 3 turledere. Turledere var: Arne Røyset, Hilde Mailen Domaas og Leif Tore Anderssen. Det var mange nye ansikter å se blant deltakerne med variert padleerfaring etter grunnkurset, noe som er en av hovedhensikten med disse nybegynnerturene. Et viktig element med disse turene er å skape sosialt samvær, kommunikasjon og trygghet i gruppen.

Stein-Arve kjørte klubbhengeren med totalt 13 kajakker.  Et par kom med bobil på lørdag og ble med turen på lørdag og søndag.

Fredag 6 september

Deltakerne ankom puljevis mellom kl 15.30- 20.00. Et par kom med bobil på lørdag og ble med turen på lørdag og søndag.

I strålende solskinn padlet fem deltakere en liten tur vestover til Kalvøya, cirka én times padling tur/retur. På kvelden ble det laget felles middag på Kvitbrygga. En smakfull fiskesuppe og dessert med hjemmelaget eplekake med is ble laget av Cecilie, Lena og Malin. Ut over kvelden ble det lagt til rette for dans med vekt på argentinsk tango.

Lørdag 7 september - hovedtur

Samtlige deltakere deltok på lørdagsturen. Vi startet på vannet kl 10.00 og padlet østover gjennom sundet og nordover forbi Heimerøya og videre ut til Nordøya hvor vi tok en lang lunsj i finværet. De fleste tok et bad her. Etter lunch delte vi gruppen i to med cirka åtte på hver gruppe. De som hadde lyst til litt ekstra utfordring padlet med Arne som fører nordover langs Ulvøya og fant ut at det var interesse og padle rundt Ulvøya. Totalt ble det 20 km på denne gruppen.

Den andre gruppen padlet tilbake til Knarrlagsund samme veien vi kom, under ledelse av Hilde og Leif Tore. Denne gruppen padlet 13 km totalt.

På kvelden hadde vi booket middag på Knarren restaurant. Rask service og god mat!

Sosialt samvær om kvelden i Kvitbrygga.

Søndag 8 september

Arne måtte kjøre hjem på lørdag kveld av familiære årsaker.

Alle ble med på padletur. Det var flatt vann og lettskyet da vi dro kl 10.30 på hvor vi padlet østover forbi Svellungen, rundt Kråkøya med lunsj på Herøya øst. Stor stemning da vi padlet rundt Kråkøya.

En padler trengte slep pga en vond arm og sweeper Øystein tok initiativet som sleper. Flere badet også her. Etter lunsj fikk vi demonstrert kameratredning Heel-hook av Hilde og Øystein som vi bruker som redningsteknikk på grunnkursene i TKK. Noen har grunnkurs ikke i regi av vår klubb og var ikke kjent med denne.

Retur fra Herøya med kryssing over sundet, og langs land samme vei vi dro. Deltakerne fikk også trent en del på padleteknikk med vekt på åretak, fremdrift samt prøving av ulike åretyper. Padlespurt siste delen i sundet for de som ville “komme først hjem”.

Vi var iland ca 14.30 og de fleste var i bilen kl 16.00 på vei hjem.

Før hjemkjøring gjennomførte vi en runde med oppsummering fra deltakerne. Alle virket takknemlig og fornøyd med oppholdet og turene. Vi skrev en hilsen i husboken til Knarren.

Andre momenter - kritiske faktorer

Før tur ble det nye HMS-opplegget i padleboken for godkjenning av turplanen gjennomført. Godt og varmt vær gjorde at tørrdrakt/våtdrakt kun var en anbefaling på lørdag, men vi åpnet for padling i shorts, med den konsekvens at vi padlet nær land. På søndag prøvde vi oss mer i åpent lende slik at deltakerne fikk følelse av åpent hav.

Gruppen fungerte veldig bra og alle ble med på padlingen både lørdag og søndag.

Det ble gjennomført kameratsjekk før sjøsetting og hver gang vi gikk på vannet.

Sjekkliste til bruk før og etter sjøsetting ble brukt.

BILDER: